یک هدف استراتژیک نگهداری و تعمیرات در سازمان های دولتی

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

این هفته کامل در جنوب کشور در منطقه عسلویه بودم. برای ارزیابی مدیریت دارایی‌های فیزیکی در یکی از شرکت‌ها خوب و قدیمی در صنعت گاز حضور داریم.

حدودا در ۳ سال اخیر بیش از ۲۰ سازمان در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را بازدید و ارزیابی های کوتاه یا طولانی مدت شده است. یکی از مهم ترین موضوعاتی که دراکثر این سازمان ها مشاهده می‌شود و آن را به عنوان یک هدف استراتژیک در حوزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی و مدیریت نگهداری وتعمیرات تعریف می‌کنیم مبحث مدیریت دانش نگهداری و تعمیرات است.

سازمان‌های بزرگ صنعتی با این موضوع به شدت مواجه هستند اکثر این سازمان‌ها قدمت بالائی دارند و بیش از نیمی از پرسنل در ۵ سال آینده بازنشسته می‌شوند. بسیاری از نیروهای کارآمد و با تجربه سازمان کم کم از سازمان خارج می‌شوند و نیروی‌های جوان و جدید جایگزین می‌گردند.

دانش فنی و تجربیات کاری پرسنل کجا ثبت و ذخیره و تحلیل و اشتراک گذاری و انتقال داده می‌شود!؟
تکنیک یا مدل گردآوری دانش و تجربیات پرسنل چیست!؟
ابزار یا نرم‌افزارهای فعلی سازمان توانمندی مدیریت دانش فنی و سیستمی حوزه نگهداری و تعمیرات را پوشش می‌دهد!؟

متاسفانه اکثر نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان‌های دولتی یک گردش کار برای فعالیت‌های افراد مرتبط با نت سازمان است که بروی ساختار سازمانی و بدعت‌های گذشته آنها نشسته است! و یک نرم‌افزار تجهیز محور برای مدیریت نگهداری تجهیزات سازمان نیست! نشان‌گر این موضوع عدم استفاده از کلیه ماژول‌های دیگر نرم‌افزارهای نت است که بیشتر به ماژول درخواست‌کار و تا حدودی به دستورکار ختم به خیر شده‌است.

مدیریت دانش فنی، سیستمی ومدیریتی حوزه نگهداری و تعمیرات را جدی بگیرید! یکی از شاخص‌های تحلیلی در قابلیت اطمینان شاخص MTBF یا متوسط زمان بین خرابی تجهیزات می باشد این شاخص به میزان دانش فنی نت سازمان، پایداری کسب این دانش توسط پرسنل جوان و جدید در سازمان وابسته است! یک وابستگی آشکار ولی پنهان در اذهان مدیران ارشد یک الی دو سالانه سازمان‌های دولتی مآب!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *