تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات
تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات در حوزه نگهداری و تعمیرات یکی از نیاز های مبرم برای ارتقاء افزایش عمر تجهیزات انجام تحلیل های آماری صحیح از وضعیت داده های و اطلاعات جمع آوری شده از تجهیزات می باشد. در خصوص داده ها و اطلاعات آماری از تجهیزات می توان به دو نوع داده اشاره کرد:
- داده های قبل از خرابی تجهیزات (نگهداری)
- داده های بعد از خرابی تجهیزات (تعمیرات)
هر دو نوع داده ها در تصمیم گیری و بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بسیار مناسب و مورد نیاز می باشند.یکی از سخت ترین بخش های فعالیت های واحدهای نگهداری و تعمیرات بخش تحلیل درست و مناسب از داده های نگهداری و تعمیرات تجهیزات می باشد.
ما در اینجا این دو نوع داده را نام گذاری دیگری هم می کنیم ، به داده های قبل از خرابی تجهیزات داده های نگهداری می گوییم و به داده های ها بعد از خرابی تجهیزات داده های تعمیرات می گوییم لذا وقتی اشاره میکنیم به داده های نگهداری و تعمیرات منظورمان هر دو نوع داده های قبل و بعد از خرابی است و واژه عام Maintenance که نگهداری و تعمیرات گفته می شود اشتباه نشود.
داده های آماری نگهداری و تعمیرات
داده های نگهداری (قبل از خرابی تجهیزات) اکثرا اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:
- بازرسی های فنی
- بازدید و تعویض نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده
- بازرسی ها و بازدیدهای نگهداری و تعمیرات اپراتوری
- داده های فرآیند تولید
- داده های پایش وضعیت تجهیزات
اما داده های تعمیرات (بعد از خرابی تجهیزات) اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:
- فرم درخواست تعمیرات
- گزارش انجام تعمیرات
- تعمیرات نت برنامه ریزی شده (ناشی از بازدیدها که باعث صدور تعمیر تجهیز شده اند)
تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات
تحلیل این دو نوع اطلاعات نیاز به مکانیزم و مدل سازی اختصاصی و منحصر بفرد برای هر فرآیند و تجهیزات آن دارد.مثلا در بحث تاسیسات داده ها و اطلاعات ناشی از فرآیند تولید بیشتر استفاده می شود ولی در یک فرآیند تولید قطعه یک دستگاه پرس بیشتر داده های نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و تعمیرات استفاده می گردد.
برای آنکه در بخش ها بعدی تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات به مشکل برخورد نکنید باید از همین ابتدا نوع داده های و محل جمع آوری و مدل جمع آوری آنها را کامل شفاف و تعریف کنید به خصوص اینکه بازه های زمانی و فرمت گردآوری باید مشخص باشد که بتوانید میزان صحت و دقت اطلاعات را تخمین بزنید.
اکثر سازمانهای در همین فاز اول دچار مشکلات و انحراف زیادی هستند.با وجود آنکه ممکن است از مدل های مختلف تحلیل های آماری استفاده می کنند ولی چون فاز و مرحله اول را درست طرح ریزی نکرده اند ، اکثر اطلاعات آنها دچار انحراف معنایی و بلااستفاده می ماند زیرا صحت و دقت و اعتبار داده های گردآوری شده زیر سوال است.
برای تحلیل داده های آماری عموما از شاخص های نگهداری و تعمیرات استفاده می شود.
لینک های زیر برای آگاهی از مبحث شاخص های مدیریت عملکرد نگهداری و تعمیرات توصیه می شود:
شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.