تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات

تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات

تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات در حوزه نگهداری و تعمیرات یکی از نیاز های مبرم برای ارتقاء افزایش عمر تجهیزات انجام تحلیل های آماری صحیح از وضعیت داده های و اطلاعات جمع آوری شده از تجهیزات می باشد. در خصوص داده ها و اطلاعات آماری از تجهیزات می توان به دو نوع داده اشاره کرد:

  1. داده های قبل از خرابی تجهیزات (نگهداری)
  2. داده های بعد از خرابی تجهیزات (تعمیرات)

هر دو نوع داده ها در تصمیم گیری و بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بسیار مناسب و مورد نیاز می باشند.یکی از سخت ترین بخش های فعالیت های واحدهای نگهداری و تعمیرات بخش تحلیل درست و مناسب از داده های نگهداری و تعمیرات تجهیزات می باشد.

ما در اینجا این دو نوع داده را نام گذاری دیگری هم می کنیم ، به داده های قبل از خرابی تجهیزات داده های نگهداری می گوییم و به داده های ها بعد از خرابی تجهیزات داده های تعمیرات می گوییم لذا وقتی اشاره میکنیم به داده های نگهداری و تعمیرات منظورمان هر دو نوع داده های قبل و بعد از خرابی است و واژه عام Maintenance که نگهداری و تعمیرات گفته می شود اشتباه نشود.

تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات
تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات

داده های آماری نگهداری و تعمیرات

داده های نگهداری (قبل از خرابی تجهیزات) اکثرا اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:

  1. بازرسی های فنی
  2. بازدید و تعویض نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده
  3. بازرسی ها و بازدیدهای نگهداری و تعمیرات اپراتوری
  4. داده های فرآیند تولید
  5. داده های پایش وضعیت تجهیزات

اما داده های تعمیرات (بعد از خرابی تجهیزات) اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:

  1. فرم درخواست تعمیرات
  2. گزارش انجام تعمیرات
  3. تعمیرات نت برنامه ریزی شده (ناشی از بازدیدها که باعث صدور تعمیر تجهیز شده اند)

تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات

تحلیل این دو نوع اطلاعات نیاز به مکانیزم و مدل سازی اختصاصی و منحصر بفرد برای هر فرآیند و تجهیزات آن دارد.مثلا در بحث تاسیسات داده ها و اطلاعات ناشی از فرآیند تولید بیشتر استفاده می شود ولی در یک فرآیند تولید قطعه یک دستگاه پرس بیشتر داده های نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و تعمیرات استفاده می گردد.

برای آنکه در بخش ها بعدی تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات به مشکل برخورد نکنید باید از همین ابتدا نوع داده های و محل جمع آوری و مدل جمع آوری آنها را کامل شفاف و تعریف کنید به خصوص اینکه بازه های زمانی و فرمت گردآوری باید مشخص باشد که بتوانید میزان صحت و دقت اطلاعات را تخمین بزنید.

اکثر سازمانهای در همین فاز اول دچار مشکلات و انحراف زیادی هستند.با وجود آنکه  ممکن است از مدل های مختلف تحلیل های آماری استفاده می کنند ولی چون فاز و مرحله اول را درست طرح ریزی نکرده اند ، اکثر اطلاعات آنها دچار انحراف معنایی و بلااستفاده می ماند زیرا صحت و دقت و اعتبار داده های گردآوری شده زیر سوال است.

برای تحلیل داده های آماری عموما از شاخص های نگهداری و تعمیرات استفاده می شود.

لینک های زیر برای آگاهی از مبحث شاخص های مدیریت عملکرد نگهداری و تعمیرات توصیه می شود:

شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI

شاخص های قابلیت اطمینان MTBF MTTR

شاخص‌ های مدیریت نگهداری و تعمیرات ارزشی ندارند مگر …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − نه =