شاخص ها و گزارشات نگهداری و تعمیرات
از مهم ترین بخش های یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات جامع گزارش ها و شاخص های می باشد که باید محاسبه و ترسیم و تجزیه و تحلیل شوند. اما اینکه چه شاخص هایی و گزارشاتی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات و مدیریت دارایی های فیزیکی کاربردی تر و پر نیاز است از نکات و سوالاتی است که اکثرا در ذهن یک برنامه ریز نگهداری و تعمیرات شکل می گیرد!
در استانداردهای حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات برای شاخص های نت مثل ایزو 14424 ISO یا استاندارد EN 15341 لیست های کامل ارائه شده است ولی برخی از آنها آن طور که نیاز و کاربرد واحد فنی است نمی باشند و پر کاربرد نیستند. در اینجا ما لیستی کامل از گزارش ها و شاخص های مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI ارائه داده ایم که برای ایده گرفتن و استفاده کردن مناسب هستند توجه داشته باشید که برخی از آنها شاخص های فرایند و قابلیت اطمینان هستند و برخی گزارش از وضعیت فعالیت های نگهداری و تعمیرات می باشند و بعنوان یک شاخص مدنظر نبودند.
شاخص ها و گزارش های مدیریت نگهداری و تعمیرات لیست کامل و کاربردی
- امکان مشاهده شاخص ها در بازه های زمانی مختلف (هفتگی، دو هفتگی، ماهانه، دو ماهانه، سه ماهانه، شش ماهانه و ….)
- گزارش نفر ساعت پرسنل جهت انجام PM
- گزارش نفر ساعت پرسنل انجام EM
- گزارش نفر ساعت پرسنل انجام CM
- درصد EM بر اساس نفر ساعت در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- درصد PM بر اساس نفر ساعت در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- درصد CM بر اساس نفر ساعت در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- نمودار دایرهای درصد مقایسه EM، PM و CM براساس نفر ساعت در بازه زمانی مورد نیاز
- تعداد درخواست کارهای EM دربازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- تعداد درخواست کارهای PM دربازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- روند نموداری تعداد درخواست کارها به تفکیک رسته کاری
- گزارش پارتو توقفات
- گزارش پارتو بیشترین خرابی تجهیز
- روند شاخصMTBF به تفکیک تجهیزات در بازه زمانی مدنظر
- روند شاخص MTTR به تفکیک تجهیزات در بازه زمانی مدنظر
- روند شاخص MTTF به تفکیک تجهیزات در بازه زمانی مدنظر
- لیست فعالیت های نگهداری انجام شده بر روی یک تجهیز در بازه زمانی مورد نظر
- نفر ساعت کارکرد نیروی انسانی به تفکیک نفرات در بازه تاریخی مدنظر
- لیست فعالیت های انجام شده توسط نیروی انسانی به تفکیک نفرات در بازه زمانی مدنظر
- روند مصرف قطعات یدکی به تفکیک تجهیزات در بازه زمانی مدنظر
- روند مصرف قطعات یدکی به تفکیک انواع فعالیت ها در بازه زمانی مدنظر
- روند مصرف قطعات یدکی به تفکیک انواع درخواست تعمیرات/ تجهیزات در بازه زمانی مدنظر
- روند مصرف قطعات یدکی به تفکیک تجیهزات در بازه زمانی مدنظر
- تعداد درخواست کارهای CM دربازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- درصد EM براساس تعداد درخواستها در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- درصد PM براساس تعداد درخواستها در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- درصد CM براساس تعداد درخواستها در بازه زمانی مورد نیاز براساس تناوب مورد نیاز
- نمودار دایرهای درصد مقایسه EM، PM و CM براساس تعداد درخواستها در بازه زمانی مورد نیاز
- گزاش پارتو در حالات خرابی و دلایل آنها
- تعداد حالات خرابی و دلایل آنها در بازههای زمانی مورد نیاز
- لیست تجهیزات براساس فیلترهای مختلف و مورد نیاز (بیش از 6 فیلتر مختلف)
- لیست قطعات یدکی براساس فیلترهای مختلف و مورد نیاز (Spare part List)
- مشاهده لیست قطعات یدکی براساس موجودی قطعات یدکی
- لیست قطعات یدکی که به نقطه سفارش رسیده و باید سفارش داده شوند
- لیست پرسنل نگهداری و تعمیرات براساس فیلترهای مختلف و مورد نیاز (فیلتر بر روی بیش از 5 فیلتر مختلف)
- لیست پیمانکاران براساس فیلترهای مختلف و مورد نیاز (فیلتر بر روی بیش از 5 نوع فیلتر مختلف)
نمونه گزارشات و شاخص های نگهداری و تعمیرات
گزارش انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
ادامه گزارشات نگهداری و تعمیرات
- لیست خرابیهای پر تکرار
- لیست دستور کارهای اضطراری یک تجهیز
- لیست دستور کارهای اصلاحی یک تجهیز
- لیست دستور کارهای پیشبینانه یک تجهیز
- لیست خرابیهای کارکردی (Functional List)
- لیست حالات خرابی بر اساس هر خرابی کارکردی
- لیست تجهیزات بر اساس خرابیهای کارکردی
- لیست تجهیزات بر اساس حالا خرابی
- لیست دستور کارهای باز
- لیست دستور کارهای بسته شده در بازه تاریخی مورد نظر
- لیست تأخیرات انجام شده برای فعالیتهای نگهدرای و تعمیرات