تاریخچه نگهداری و تعمیرات و دارایی فیزیکی

تاریخچه نگهداری و تعمیرات تا ظهور دارایی فیزیکی (صنعت ۴٫۰)

تاریخچه نگهداری و تعمیرات در ایران تابعی از تاریخچه نگهداری و تعمیرات در جهان است. در نسل چهارم صنعت ۴٫۰ نگهداشت ۴ با تاریخچه دارایی فیزیکی توسعه و بهبود یافته است. انواع نگهداری و تعمیرات با توجه به نسل های مختلف صنعت حسب ضرورت تجهیزات برای مدیریت بهینه شکل گرفته است. در این مطلب موارد زیر تقدیم خوانندگان گرامی شده است:

  1. بررسی تاریخچه نگهداری و تعمیرات یا تاریخچه نگهداشت در چهار نسل صنعت
  2. امکان دانلود فایل PDF تاریخچه نگهداری و تعمیرات
  3. دانلود فایل صوتی پادکست نگهداری و تعمیرات
  4. دانلود فیلم یا ویدئو تایخچه نگهداری و تعمیرات
  5. پیشنهاد مطالب مرتبط با تاریخچه دارایی فیزیکی و نسل چهار صنعت ۴

از نگهداشت ۱٫۰ تا نگهداشت ۴٫۰

دیجیتال‌ سازی و پایداری موضوعات مهمی برای صنایع تولیدی هستند زیرا آن‌ها همه بخش‌ های زنجیره تولید را تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهند. اقدامات و رویکردهای گوناگونی جهت کمک به شرکت‌ ها برای اتخاذ اصول انقلاب صنعتی چهارم با توجه به پایداری پایه‌ ریزی شده‌ اند. در میان این اقدامات، استفاده از رویکردهای نگهداشت مدرن مانند نگهداشت ۴.۰ به عنوان یکی از موضوعات رایج تولید پایدار و هوشمند مورد تاکید قرار گرفته‌ است.

ما سعی کرده ایم مجموعه ای از مقالات و مطالب در زمینه نسل چهارم نگهداری و تعمیرات تقدیم کنیم که اهداف زیر را دنبال می کند:

  1. شناخت بیشتر از نگهداشت ۴٫۰ در نسل چهارم صنعت
  2. نقش داده‌ محوری تجهیزات در نگهداشت ۴٫۰
  3. تغییر نگرش مدیران فنی صنایع بزرگ برای بسترسازی نگهداشت ۴٫۰
  4. فرصت‌ های کسب و کار در نگهداشت ۴٫۰ برای پیمانکاران و شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات در حوزه نگهداشت

تا مخاطبان حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات نسبت به جایگاه فعالیت‌ های نگهداری و انواع نگهداری و تعمیرات در سازمان برای نسل چهارم صنعت آمادگی پیدا کنند و در خط‌ مشی و اهداف استراتژیک مدیریت دارایی‌های فیزیکی سازمان پیش‌بینی و طرح‌ریزی لازم را داشته باشند.

مقاله و فیلم آینده شغلی پرسنل فنی در نسل چهارم صنعت ۴ در ایران حتما دانلود و مشاهده کنید.

نسل چهارم صنعت ۴ چه می خواهد؟

شرکت‌ های تولیدی و تولیدکنندگان تجهیزات با دو تغییر عمده که تجارت‌ شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد مواجه هستند: دیجیتال‌ سازی و پایداری. از نقطه‌ نظر دیجیتال‌ سازی در ادبیات تولید، تغییرات به انقلاب صنعتی بعدی (چهارم) که اغلب “تولید هوشمند”، صنعت ۴ یا کارخانه هوشمند نیز نامیده می‌ شوند، مربوط می‌ شوند .

در زمینه صنعت ۴.۰، تعریف تولید و رویکرد پایدار می‌ تواند توسط سیستم‌ های تولید آگاه، شفاف، هوشمند، انعطاف‌ پذیر، چابک، مشارکت محور و واکنش محور به یکدیگر مرتبط شوند. دیجیتال‌ سازی و پایداری موضوعات مهمی برای صنایع تولیدی هستند زیرا آن‌ها همه بخش‌ های زنجیره تولید را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند. هر دو رویکرد همگرایی شیوه‌ های عملیاتی مانند: طراحی برای جداسازی، بازتولید و بازیافت اعمال‌ شده در مدیریت چرخه عمر، مدیریت ناب و سبز برای بهره‌ وری منابع، طراحی پایدار در جهت کاهش خطرات ایمنی برای کارگران و مصرف کنندگان، حذف استفاده از مواد سمی در محصولات و فرآیندهای تولید را ارائه می‌ کنند.

در چنین شرایطی، ابتکارات و رویکردهای مختلفی برای کمک به شرکت‌ ها در جهت استفاده از اصول انقلاب صنعتی چهارم با توجه به پایداری پایه‌ ریزی شده‌ است. در میان این اقدامات، استفاده از رویکردهای نگهداری و تعمیرات مدرن مانند نگهداشت ۴.۰ (همچنین به نام نگهداشت هوشمند هم شناخته شده است) به عنوان یکی از موضوعات رایج تولید پایدار و هوشمند مورد تاکید قرار گرفته است.

تاریخچه صنعت و تاریخچه نگهداری و تعمیرات
تاریخچه صنعت از نسل اول تا نسل چهارم صنعت ۴٫۰

نسل چهارم نگهداری و تعمیرات ۴ یا نگهداشت ۴

در سال‌ های گذشته، به دلیل تکامل تکنولوژی، ماشین‌ ها پیچیده‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و آن‌ها از لحاظ قابلیت اطمینان و در دسترس‌ پذیری، حساس‌تر شده‌اند. برای کاهش ریسک و به حداقل رساندن عواقب توقف غیرمنتظره و قطعی در تولید دیجیتال، نگهداشت باید نقشی کلیدی ایفا کند. در طول زمان، نگهداشت از نوع واکنشی (نگهداشت ۱٫۰ – M1) به نوع پیش‌گیری (نگهداشت ۲ – M2) و سپس نوع مبتنی بر شرایط (نگهداشت M3.0) و نهایتا به رویکرد پیش‌گویانه و رویکرد تجویزی که معمولا به عنوان ۴ شناخته شده تکامل یافته است.

در طول نسل اول (نگهداشت اصلاحی یا نگهداشت ۱٫۰)، ماشین‌ ها آهسته و ساده کار می‌کردند و طراحی ساده داشتند و تعمیرشان آسان بود. اپراتورهای ماشین مسئول نگهداشت تجهیزات بودند. اقدامات نگهداشت بر مبنای حل خطاهایی که قبلا رخ داده‌ بودند، بود. با افزایش پیچیدگی ماشین‌ ها و عملیات نگهداشت، شرکت‌ها شروع به گنجاندن واحدهای نگهداشت در ساختار خود کردند. هدف از بخش نگهداشت، کاهش تعداد اقدامات اصلاحی کاربردی اعمال‌ شده از طریق چک دوره‌ای و جایگزینی قطعات فرسوده بود. مفهوم یک سیستم تعمیرات پیشگیرانه برنامه‌ ریزی‌شده مطرح شده‌ است (نگهداشت۲).

اساس آن سرویس‌دهی ماشین‌ها و دستگاه‌ها در فواصل زمانی از پیش تعیین‌ شده است، در حالی که اغلب از چک‌ لیستی از توصیه‌های سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) استفاده می‌ کنند. شروع اتوماسیون یا سیستم‌ های پیچیده‌ تر راه را برای نگهداشت برای  نسل بعد هموار کرد – نگهداشت ۳ (همچنین نگهداشت مبتنی بر شرایط یا CBM هم نامیده شده است). انتظارات از نگهداشت در مورد قابلیت دسترسی و قابلیت اطمینان بالاتر تجهیزات، کیفیت بهتر محصولات ، عمر بیشتر تجهیزات  و اثربخشی هزینه زیاد بود.

تاریخچه نگهداری و تعمیرات و تاریخچه دارایی فیزیکی
از نگهداشت ۱ تا نگهداشت ۴ و ظهور تاریخچه دارایی فیزیکی

توسعه اتوماسیون ایده‌ هایی برای توسعه مدل‌های نگهداشت بیشتر داد که منجر به تولید و سود می‌شد.CBM  یک برنامه نگهداشت است که براساس اطلاعات جمع‌آوری‌ شده از طریق فرآیند پایش وضعیت، اقدامات نگهداشت (تصمیمات) را پیشنهاد می‌ کند. طبق پارادایم نگهداشت جدید در صنعت ۴.۰، روش‌ ها و ابزارهای خلاقانه باید توسعه یابند. نگهداشت باید متناسب با نیازمندی‌های صنعت ۴.۰ تغییر کند تا به یک موسس کارخانه هوشمند تبدیل شود. در زمینه صنعت ۴.۰، کارکرد اصلی نگهداشت اغلب با عنوان  نگهداشت ۴.۰ یا نگهداشت هوشمند یاد می‌شود و به صورت زیر تعریف می‌شود:

نگهداشت هوشمند

زیر مجموعه‌ ای از سیستم تولید هوشمند ارائه‌ شده توسط ماشین‌های هوشمند و خودآموز که خرابی‌ را پیش‌بینی می‌کنند، تشخیص می‌ دهند و نسبت به انجام اقدامات نگهداشت هشدار می‌دهند؛ به کاربردن مطالعه ماشینی، فرآیندهای خودکار و روباتیک / هواپیماهای بدون سرنشین در جهت افزایش قابلیت اطمینان و نگهداشت است؛ پیش‌بینی شکست‌های آتی دارایی‌ها و در نهایت تجویز موثرترین معیار پیشگیرانه با استفاده از تکنیک‌های تحلیلی پیشرفته بر روی ابر داده‌ها درباره شرایط فنی، کاربرد، محیط، سابقه نگهداشت، تجهیزات مشابه در جای دیگر و در حقیقت، هر چیزی که احتمالا مربوط به عملکرد یک دارایی باشد.

نگهداشت هوشمند به یک مدیریت نگهداشت در حال یادگیری و هوشمند اطلاق می‌ شود که بر  بهبود دائمی تمرکز دارد. نگهداشت ۴٫۰ تحلیل پیش بینانه انجام داده و راه‌حل‌ شدنی را در صنعت ۴.۰ و به ویژه درباره جنبه‌های نگهداشت که با مجموعه داده‌ها، تحلیل و تجسم و تصمیم‌ گیری دارایی سر و کار دارد پیشنهاد می‌ دهد.

اخیرا یک تعریف مفهومی از نگهداشت هوشمند به عنوان ” یک طراحی سازمانی برای مدیریت نگهداشت کارخانه‌های تولیدی در محیط‌های با فن‌آوری‌های دیجیتال” ایجاد کرده و چهار بعد اساسی را تعریف کرده‌است: تصمیم‌ گیری داده محور، منابع سرمایه انسانی، یکپارچه‌ سازی داخلی، و یکپارچه‌ سازی خارجی. با توجه به موضوعات بالا، نگهداشت هوشمند یا نگهداشت ۴ مجموعه‌ای از تکنیک‌ها را برای نظارت بر وضعیت فعلی ماشین‌ها با هدف پیش‌بینی شکست ماشین و مطالعه ماشینی نظارت شده یا نظارت نشده توصیف می‌کند و برای تعیین اقدامات بهینه در زمان واقعی، تصمیمات بالقوه و تعامل بین آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. نگهداشت پیشگیرانه از حسگرها برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات در مورد شرایط تجهیزات تولید و وضعیت کلی عملیاتی استفاده می‌کند. سپس داده‌ها را تحلیل کرده تا پیش‌بینی کند که رویدادهای شکست در چه زمانی رخ خواهند داد.

اینترنت اشیاء یا اینترنت چیزها IOT در صنعت ۴ اینترنت صنعتی اشیاء IIOT

فن‌ آوری‌ های کلیدی دخیل در نگهداشت پیشگیرانه، جمع‌آوری داده و فن‌آوری‌های آنالیز، مانند اینترنت چیزها (IoT)، محاسبات ابری، تحلیل پیش‌بینی (مانند منطق فازی، شبکه‌های عصبی، الگوریتم‌های تکاملی، یادگیری ماشینی، استدلال احتمالاتی) و فن‌آوری‌های تعمیر تجهیزات هستند. استفاده از استراتژی نگهداشت پیشگیرانه توسط سرویس‌دهی تحریک و آغاز می‌شود. در سطح بالای نگهداشت ۴.۰، استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته نه تنها زمان شکست را پیش‌بینی کرده، بلکه با استفاده از کتابخانه‌های وظایف نگهداشت استاندارد، توصیه‌هایی برای جلوگیری از شکست و بهینه‌سازی قوانین و منابع نگهداشت تجویز می‌کند. بنابراین مفهوم نگهداشت تجویزی بسیار فراتر از پیش‌بینی شکست‌ها است. براساس تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی و داده‌های واقعی درباره وضعیت ماشین، معیارهای نگهداشت مورد نیاز به وسیله یک سیستم پیش‌بینی می‌شوند. نگهداشت پیشگیرانه به معنای تغییر الگو و حرکت از نگهداشت پیشگیرانه برنامه‌ریزی‌شده به نگهداشت پیشگیرانه و هوشمند خواهد بود.

در بخش بعدی به مفهوم داده‌محوری تجهیزات در نگهداشت ۴٫۰ پرداخته می‌ شود.

فیلم تاریخچه نگهداری و تعمیرات در ایران و انواع نگهداری و تعمیرات

محتوی فیلم و فایل صوتی را سعی کرده ایم کمی متفاوت تر از متن باشد که به خواننده کمک بیشتری در تفهیم حرکت تاریخچه نگهداری و تعمیرات بکند. بیشتر تمرکز فیلم بروی عکس تاریخچه نگهداشت می باشد. بخصوص روی تاریخچه نگهداری و تعمیرات در ایران و انواع نگهداری و تعمیرات توضیحات تکمیل تری داده می شود.


فایل صوتی پادکست نگهداری و تعمیرات

در پادکست نگهداری و تعمیرات شما می توانید فایل صوتی مقاله را به صورت آنلاین گوش دهید و هم چنین فایل صوتی تاریخچه نگهداری و تعمیرات را دانلود کنید.

پادکست نگهداری و تعمیرات تاریخچه نگهداری و تعمیرات از نگهداشت ۱ تا نگهداشت ۴٫۰

دانلود فایل PDF تاریخچه نگهداشت

فایل پی دی اف این مقاله در واقع فایل PDF تاریخچه نگهداری و تعمیرات است که در مجله نگهداری و تعمیرات چاپ شده است. دانلود فایل PDF تاریخچه نگهداری و تعمیرات

توصیه نرم افزار نگهداری و تعمیرات

برای مدیریت انواع نگهداری و تعمیرات و انطباق فعالیت های سازمان مبتنی بر نسل سوم و حرکت به سمت نسل چهارم صنعت پیاده سازی استاندارد یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS در سازمان ضروری است. در نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS PMworks پیش بینی های لازم برای مدیریت برنامه ریزی هوشمند و اتصال تجهیزات به نرم افزار تعمیرات جهت مدیریت آنلاین و پایش وضعیت تجهیزات شده است.

فرم درخواست دمو رایگان نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

سایت تخصصی نرم افزار نگهداری و تعمیرات PMworks

2 پاسخ
  1. جواد حجتی
    جواد حجتی گفته:

    سلام مطلب خوبی بود خواهشمند است زودتر فیلم و فایل صوتی را هم بگذارید
    ممنون

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      فیلم تاریخچه نگهداری و تعمیرات و فایل صوتی برای مشاهده آنلاین و دانلود آماده و در سایت گذاشته شد.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =