چگونه شاخص OEE را تجزیه و تحلیل کنیم؟

[تعداد: ۱۶   میانگین: ۳/۵]

در اکثر کلاسهای آموزشی اثر بخشی کلی تجهیزات و هم چنین توسط برخی از همکاران و بازدید کنندگان سایت سوال شده است که چگونگی بررسی و تجزیه و تحلیل داده های شاخص OEE تشریح گردد و در اکثر کارخانجات ملاحظه شده است که شاخص را محاسبه می کنند ، ولیکن در حد چند نمودار ابتدائی و روند تغییرات بسنده کرده و نهایت امر در یک گزارش کلی به مدیریت تمام شده است و دیگر واحدهای سازمان به خصوص واحد های مهندسی و تولید از وجود چنین گزاشاتی بی خبر هستند!!

برای آنکه به اهداف مورد نظر در مبحث پیاده سازی شاخص OEE در کارخانه دست یابید ، نیاز است که تجزیه و تحلیل درست و دقیقی از داده های کسب شده و نتایج بدست آمده داشته باشید و بر مبنای آنها علت وقوع برخی اتلافات و عدم انطباقات در سیستم مورد نظر را شناسائی و علت ریشه ای وقوع آنها را کشف کرده و از تکرار شان با تعریف اقدامات اصلاحی مناسب گرفته شود.

مراحل زیر را برای انجام تجزیه و تحلیل شاخص OEE بعد از جمع آوری داده های لازمه و انجام محاسبات آن توصیه می شود:

۱- تهیه نمودارهای پاراتو از اتلافات به تجزیه هر بخش از شاخص OEE (کیفیت ، عملکرد و دسترسی) و هم چنین به صورت کلی برای خود OEE

۲- هزینه ی صرف شده در بند یک تخمین زده شود، برای داده های هزینه که در دسترس نمی باشد و یا اینکه بدلیل نبود سیستم منجسم مالی در کارخانه قابل محاسبه نمی باشد ، مقادیر هزینه را با تخمین مثبت و منفی ۲۰ درصد خطا بر اساس تجربیات کارشناسان واحد های مهندسی ، نت ، تولید و کیفیت حدس بزنید و وارد کنید.

۳- مجدد ترکیب دو بند یک و دو را به شکل نمودار پاراتو به تجزیه هر بخش از شاخص OEE . هم چنین به صورت کلی ترسیم کنید.

۴- بر اساس قاعده ۸۰ / ۲۰ در قانون پاراتو بند سوم را در نظر داشته باشید و عواملی که بیشترین سهم هزینه و اتلاف را در وقوع اتلافات و توقفات تجهیزات موثر بودند را استخراج کنید.

۵- هرکدام از عوامل شناسائی شد در بند ۴ را توسط نمودار های علت و معلول (ماهی استخوانی) در جوانب نیروی انسانی ، تجهیز ، روشهای اجرایی ، محیط ، آموزش و اپراتور تجزیه کنید و عوامل احتمالی وقوع توقف ، خرابی و عدم انطباق را برای هر کدام از شاخه های اصلی نمودار بنویسید.

۶- به طور کلی بعد از لیست شدن و تصویر شدن اطلاعات بند ۵ ؛ تیم به علت وقوع خرابی ، توقف و یا عدم انطباق به صورت کلی دست خواهد یافت ، آنها را در نظر داشته باشید و با تکرار پرسش ” چرا این علت بوجود آمده است؟ ” علت حاضر را به یک معلول تبدیل کرده و علت وقوع معلول جدید را بررسی کنید و تا آنجا پیش ببرید که علت نهایتا” مستقل شود و در واقع به علت ریشه وقوع خرابی ، توقف و یا عد انطباق دست یافته باشید.

ادامه دارد …

علت ریشه ای (اصلی) را بیشتر بشناسیم.

5 پاسخ
  1. نادیا
    نادیا گفته:

    با سلام و خسته نباشید خیلی وبلاگ جالب و مفیدی بود من مسئولیت برآورد شاخصهای نت را بر عهده دارم متاسفانه تو برآورد شاخص عملکرد برای محاسبه OEE مشکل دارم خیلی هم مطالعه کردم ولی نمیشه محاسبه کرد بدلیل تنوع قطعات تولیدی شرکت ما،در صورت امکان اگر مشکلی نیست میشه طریقه محاسبه عمکرد را به میل من بفرستین یا داخل وبلاگتون بیشتر توضیح بدین

    پاسخ
  2. حسن براری سوادکوهی
    حسن براری سوادکوهی گفته:

    سلام من کارشناس کیفیت در یک کارخانه قطعه سازی خودرو هستم علاقه دارم شاخص OEE را بصورت کارآگاهی آموزش ببینم

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      به سایت oee.ir مراجعه فرمایید اطلاعات کافی درج شده است و دوره آموزش آن هم می باشد
      موفق باشید

      پاسخ
  3. mojde behgozin
    mojde behgozin گفته:

    سلام

    خیلی وبلاق جالب و مفیدی دارید ازاین بابت از زحمات شما تشکر می کنم.من مدیرتضمین کیفیت شرکت سازنده قطعات خودرو هستم در مورد محاسبه oeeمشکل دارم اکر برای شما امکان دارد طرح نمودار های پاراتو و نمودارهای علت و معلول را برای من میل کنید .

    با تشکر
    مژده به گزین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *