ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات را چگونه بهبود دهید!؟ ۱

[تعداد: 2    میانگین: 3/5]

هفته پیش یکی از خوانندگان قدیمی سایت سوالی را ارسال کرده بودند که در خصوص ساختار سازمانی واحد نگهداری و تعمیرات است.

متن سوال :

همانطور که در استحضار دارید در گیر سازماندهی سیستم نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت برای تجهیزات منطقه هستیم.یکی از مهمترین مشکلاتی که با آن دست به گریبانم مسئله ایجاد چارت یکپارچه برای نت جهت افزایش کارایی و بهبود عملکرد نت است.در چارت سازمانی موجود ما بخش اجرایی تعمیرات زیر مجموعه مدیریت بهره برداری است و بخش بازرسی در مدیریت فنی و مهندسی برای ارتباط هم متاسفانه هم باید بروکراسی اداری را برای گزارش دهی طی نمود هم اینکه بحث این مدیریت و آن مدیریت مطرح است.

در طرح  ارائه شده چهار باکس دیده ایم :

  1. بازرسی
  2. برنامه ریزی
  3. اجرا
  4. تحلیل

با توجه به اینکه پایه انجام این روش (پایش بر اساس وضعیت) و اساس آن  متکی به بازرسی  است.بازرسی را به دو بخش قابل اندازه گیری یعنی پایش (استفاده از ابزار پایش) و غیر قابل اندازه گیری.یعنی بازدید های بدون استفاده از تجهیزات پایش و بازرسی روزانه غیر تخصصی اپراتورها قرار داده ام و

اولین مشکل از همین جا شروع میشود اول اینکه اپراتورها و سرپرستان شان از کار بازدیدها به هر بهانه ای شانه خالی میکنند (البته در زمان جلسات مدعی همکاری کامل هستند !)

دوم اینکه به دلیل کمبود نیروی آشنا برای بازرسی دیداری و تخصصی نیرویی از مدیریت بهره برداری در اختیار واحد بازرسی قرار نمی شود و دلیل شان این است که اگر کار بازرسی را هم ما انجام دهیم دیگر بازرسی مدیریت فنی و مهندسی چه کاربردی دارد.

حضورتان عرض کرده بودم که بارها و بارها تفاوت بازرسی برای نگهداری و تعمیرات و ممیزی را برای دوستان بهره برداری توضیح داده ام.اما متاسفانه دیدگاهی در بهره برداری حکم فرماست که از این دیدگاه باید گزارش ایرادات به آنان اعلام و در صورت نیاز و بررسی آنها اقدام اجرایی صورت پذیرد.

تنها راهی که برای این بن بست به نظر من می آید و برای اثبات آن نیاز به کمک فکری و دلایل مستدل از افرادی همچون شما دارم این است که همانند سایر  شرکتهای بزرگ ، کل مجموعه تعمیر و نگهداری از تولید یا بهره برداری و یک شاخه مدیریتی جدا و به طور مدیریتی مستقل یا زیر مجموعه ای ازمدیریت فنی و مهندسی قرار گیرد تا با در اختیار داشتن نیروی کافی نسبت به ساماندهی آنها اقدام کرد قصد آن را دارم با مدارک و ادله کافی این مطلب را در هیات مدیره شرکت مطرح نموده تا مجوز این جابجایی را بگیرم به همین خاطر برای همفکری مزاحم شما شدم.

پاسخ پیشنهادی سایت نت بهره ور فراگیر:

چند تا بحث را خیلی خلاصه تیتر می کنیم به آنها توجه کنید و رابطه آنها را در نظر بگیرید.

  1. طراحی فرآیند نگهداری و تعمیرات در سازمان مهم است.
  2. فرآیند نگهداری و تعمیرات یک فرآیند اصلی سازمان و از نوع پشتیبانی است.
  3. هر فرآیند نتی چندین زیر فرآیند دارد که یکی از این فرآیندها نت پیش بینانه است.
  4. بزرگی و کوچکی سازمان گستردگی یک فرآیند را نشان می دهد.
  5. کلیدی بودن یک فرآیند در سازمان جایگاه سازمانی و نیاز به پست سازمانی را توجیه می کند.
  6. معمولا فرآیندهای کلیدی سازمان مدیریت مستقل می طلبد همان طور که روش اجرای و مستند سازی مستقل می طلبد.
  7. هر چه زیر فرآیندهای یک فرآیند اصلی در ساختار سازمانی انسجام بیشتری داشته باشد در فرهنگ ایرانی ما بهتر اجرا می شود.
  8. پخش شدن زیر فرآیندهای یک فرآیند اصلی در واحد های سازمانی باعث پراکندگی داده ها ، عدم مسئولیت در پاسخگویی به تعهدات آن فرآیند و غیره منجر می شود.
  9. یادمان باشد در سازمانها آن چیزی اجرا می شود که مجری آن قدرت اجرایی کافی داشته باشد و دست دوم نباشد!
  10. مدیریت برای فرآیندهای اصلی و کلید سازمان در تامین نیروی انسانی تردیدی نمی کند.
  11. در سازمانهای بزرگ و دولتی جایگاه سازمانی در قدرت اجرایی نقش اصلی را دارد.

پس ابتدا جایگاه واحد نت ، فرآیند نت و دیگر فرآیندهای سازمان خویش را شناسایی کنید.

اگر مجموعه فعالیتهای نگهداری و تعمیرات در یک واحد متمرکز باشد دستاوردهای بهتر و بیشتری دارد.

اما سازمان برای بهره برداری ایجاد شده است و جایی را بیشتر تایید و تاکید دارد که ارزش افزوده ایجاد می کند!

پس چکار کنید!؟ … ادامه دارد …

 

1 پاسخ
  1. محمد جواد اسماعیل پور
    محمد جواد اسماعیل پور گفته:

    با درود به همه دوستان مسئله ای که با لطف مهندس جلالی عزیز در سایت ارائه شده مسئله بسیار مهمی است لذا از کلیه دوستان تقاضای اظهار نظر دارم

    یک نکته را به عنوان سوال مطرح میکنم : اگر عنوان شود که این ساختار دوپاره نت را بیایید با تعامل بین دو مدیریت حل کنیم را میتوان روشی سیستماتیک برای چرخه نت نامید یا روشی سلیقه ای خواهد بود ؟ آیا با هر جابجایی افراد در مدیریت این تعامل برهم نخواهدخورد ( چون سلیقه ها متفاوت است )؟ در یک ساختار تولید محور چه کسی باید حافظ و پاسدار درحفظ و نگهداری از تجهیزات باشد و در برابر عدم نگهداری و استفاده صحیح از آنها عکس العمل و اقدامی مناسب انجام دهد ؟ و برعکس در صورت عدم تعمیر و اقدامات مربوط به نگهداری درست مدیریت نت را بازخواست نماید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *