[تعداد: 12    میانگین: 3.5/5]

دو فیلم آموزشی به زبان فارسی توسط نویسنده این مقاله (ناصر جلالی) در انتهای این مقاله در خصوص شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI ارائه شده است حتما آنها را مشاهده فرمایید.

این مقاله شامل موضوعات زیر می باشد که سعی شده است به صورت کامل به تشریح شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات پرداخته شود هر گونه سوال و ابهامی در محتوی مطالب را در بخش دیدگاه ها درج فرمایید:

شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI چیست؟

  1. فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟
  2. چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI را محاسبه کنید؟
  3. چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI را در سازمان پیاده سازی کنید؟
  4. طبقه بندی و انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI
  5. دانلود استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI EN15341
  6. خرید کتاب استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI
  7. شاخص های نگهداری و تعمیرات استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ویرایش ۲۰۱۶ ISO14224
  8. دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در محل سازمان
  9. مشاوره و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات در صنایع بزرگ
  10. مشاهده و دانلود فیلم های آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات

شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI چیست؟

هر سیستم مدیریتی برای مدیریت صحیح اطلاعات و فعالیت های خویش نیاز به شاخص ها و معیارهای اندازه گیری دارد که بتواند وضعیت اقدامات و مسیر حرکت خویش را بهبود دهد. در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات فرایندهای مختلفی مشغول هستند این فرایندها توسط واحدهای مختلف در زیر مجموعه واحد نگهداری و تعمیرات همانند واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ، مکانیک ، برق ، ابزاردقیق و کارگاه های تعمیراتی یا توسط دیگر واحدهای مرتبط با فعالیت های واحد نت مثل واحد انبار قطعات یدکی ، خرید کالا یا قطعات و مهندسی و بهره برداری انجام می گردد. برای آنکه روند فعالیت ها مطالب با اهداف کلان و استراتژیک سازمان باشد نیاز داریم معیارهایی را تعریف کنیم که بتواند وضعیت اجرائیات و راستای آنها با اهداف سازمان را مشخص کند.

شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات Key Performance Indicators KPIs نقش این معیارها و نمایانگرها را برای مدیریت نگهداری و تعمیرات دارند. ما با تبیین معیارهای مختلف در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات سعی برآن داریم وضعیت فرایندهای نت، قطعات یدکی، قابلیت اطمینان تجهیزات، نیروی انسانی فنی و غیره را تحت پایش ، کنترل و ارزیابی مستمر داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات ، کمبودها و نیازمندیهای ضروری و درست فعالیت های نگهداری و تعمیرات را شناسایی و برآورده سازیم.

آقای دکتر پیتر دراکر پدر مدیریت نوین دنیا می فرمایند:

چیزی را که نمی‌توانید اندازه بگیرید،

نمی‌توانید مدیریت کنید.

۱٫ فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟

به طور کلی هر سیستم مدیریتی از جمله مدیریت نگهداری و تعمیرات توسط فرایندهایی انجام می شود این فرایندها روند اجرائیات و فعالیت های لازم در آن سیستم مدیریتی را دنبال می کنند یکی از مهم ترین بحث ها در سیستم های مدیریتی طراحی یا طرح ریزی فرایندهای مدیریتی است. در زیر لیستی بسیار مهم از فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات ارائه شده است:

  1. آرشیو فنی
  2. پروند تجهیز
  3. طرح ریزی نگهداری و تعمیرات
  4. درخواست کار
  5. برنامه ریزی نگهدازی و تعمیرات
  6. دستور کار
  7. تحلیل آمار نگهداری و تعمیرات
  8. ارزیابی نگهداری و تعمیرات
  9. پیمانکاران تعمیراتی
  10. و غیره (با توجه به بزرگی و پراکندگی سازمان می تواند فرایندهای دیگری اضافه کرد)

در شکل زیر ارتباط بین فرایندهای مهم مدیریت نگهداری و تعمیرات را ملاحظه می فرمایید.

فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات

فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات

هم چنین برای آنکه بدانید چگونه فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات را طراحی و در سازمان پیاده سازی کنید دوره آموزشی طرح ریزی فرایندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات در سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ارائه شده است شما می توانید با ثبت نام در این دوره فایل های آموزش و نکات ارزنده در طرح ریزی فرایندهای نت را دریافت نمایید.

۲٫ چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI را محاسبه کنید؟

باید توجه داشته باشید تبیین یا تعریف و محاسبه یک شاخص با پیاده سازی آن شاخص در سازمان تفاوت زیادی دارد. طبیعی است که ابتدا باید شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات را تعریف کنیم این تعریف گام های زیر را دنبال می کند:

  1. تشخیص فرآیند نت سازمان
  2. تبیین شاخص به صورت کلی
  3. تبیین فرمول شاخص متناسب با نیاز سازمان
  4. گردآوری اطلاعات و داده های نت
  5. محاسبه شاخص نت
  6. تجزیه و تحلیل شاخص های از نظر مفهومی
  7. تغییر و اصلاحات فرمولاسیون متناسب با نتایج

۳٫ چگونه شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI را در سازمان پیاده سازی کنید؟

  1. تبیین شاخص‌های نت مناسب با سازمان (که در گام قبلی به آن اشاره شد)
  2. محاسبه شاخص نت برای وضعیت فعلی سازمان
  3. هدف گذاری شاخص‌ها نت
  4. حد بالا ، حد مجاز ، هدف ایده آل
  5. تعریف اقدامات اصلاحی و بهبود
  6. برنامه‌ریزی و کنترل پروژه اجرای اقدامات تبیین شده
  7. محاسبه شاخص ها و سنجش اثربخشی اقدامات اصلاحی
  8. تبیین بازه های زمانی محاسبه و تجزیه وتحلیل شاخص هانت
  9. بهبود تبیین شاخص‌های نت متناسب با نتایج کسب شده

نکته کلیدی در مراحل پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات بحث تعریف اقدامات اصلاحی و کنترل پروژه آنهاست.

۴٫ طبقه بندی و انواع شاخص های نگهداری و تعمیرات KPI

شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات را می توان به فرمت مختلفی طبقه کرد مهم آن است که جایگاه طبقه بندی شاخص ها را متناسب با ساختار سازمانی و نیاز سازمان به خوبی بدانید و در تهیه گزارشات و شاخص ها به لایه های مختلف سازمانی استفاده کنید. در زیر طبقه بندی معمول در زمینه شاخص های KPI در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات لیستی پیشنهادی ارائه شده است که عمدتا اکثر استانداردهای نگهداری و تعمیرات در زمینه شاخص های نگهداری و تعمیرات را پوشش می دهد:

  1. فرآیندی
  2. عملکردی
  3. گزارشی (نتیجه گرا)
  4. هزینه‌ای
  5. قابلیت اطمینان
  6. نیروی انسانی
  7. کیفی

۵٫ دانلود استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI  EN15341

برای شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات استانداردی که ارائه شده است تحت شماره EN15341 و عنوان Maintenance – Maintenance Key Performance Indicators می باشد که آخرین ویرایش آن ۲۰۰۷ می باشد این استاندارد لیست خوبی از شاخص ها همراه با فرمول محاسبه و تعریف هر کدام از آنها ارائه داده است در شکل زیر تصویر طبقه بندی و کدینگ شاخص های مطروحه در این استاندارد آمده است:

جدول طبقه بندی شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات

جدول طبقه بندی شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات

همان طور که مشاهده می فرماید برای شاخص های KPI اقتصادی یا هزینه ای حدود ۲۴ شاخص و برای شاخص های KPI فنی حدود ۲۱ شاخص و برای شاخص های KPI سازمانی ۲۶ شاخص تبیین شده است که در مجموعه ۷۱ شاخص کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI تبیین و ارائه گردیده است.

دانلود فایل پی دی اف PDF استاندارد EN15341 شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات 

۶٫ خرید کتاب استاندارد شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI

استاندارد فوق EN15341 که در بالا دانلود کرده اید به شکل کتاب ترجمه شده است. سعی شده است که ترجمه استاندارد بیشترین دقت از نظر مفاهیم مدیریت نگهداری و تعمیرات اعمال گردد.

برای خرید کتاب شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات به بخش خرید کتاب های نگهداری و تعمیرات سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر مراجعه کنید.

کتاب شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI

کتاب شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI

۷٫ معرفی پیوست شاخص های KPI در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ویرایش ۲۰۱۶ ISO14224

در استاندارد وزین ایزو ۱۴۲۲۴ بخصوص در ویرایش جدید آن مربوط به سال ۲۰۱۶ در پیوست E حدود ۳۴ شاخص نگهداری و تعمیرات تعریف شده است که بسیار مهم و کلیدی می باشند این شاخص ها به شما کمک می کند که روند پیشرفت مدیریت نگهداری و تعمیرات را در سازمان دنبال کنید. در شکل زیر نمونه ای از شاخص های تعریف شده در استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ را مشاهده می کنید.

استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ شاخص های نگهداری و تعمیرات ویرایش ۲۰۱۶

اگر این استاندارد را نیاز دارید در بخش دیدگاه های در پایین پیام درخواست استاندارد بگذارید تا استاندارد به آدرس ایمیل تان تقدیم گردد. در ورود آدرس ایمیل فعال دقت فرمایید سپاس

۸٫ دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در محل سازمان

در محل سازمان شما توسط مشاوران و مدرسین شرکت مشاوران تدبیرپرداز آویژه کلاس آموزش شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI آموزش داده می شود در این آموزش موارد زیر مدنظر است:

کلاس شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI

کلاس شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI

  1. مفهوم شاخص
  2. انواع شاخص و طبقه بندی آنها
  3. انواع سطوح نگهداری و تعمیرات
  4. فرآیندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات
  5. مفهوم اسمارت بودن شاخص
  6. اهداف کلیدی مدیریت دارایی های فیزیکی و مدیریت نگهداری و تعمیرات
  7. نحوه تبیین شاخص های نگهداری و تعمیرات
  8. نحوه پیاده سازی شاخص های نت در سازمان
  9. تشریح کامل نحوه محاسبه و تحلیل شاخص های MTBF , MTTR , MTTF , %PM
  10. ارائه انواع شاخص های هزینه نگهداری و تعمیرات
  11. ارائه انواع شاخص های کیفی و فرآیندی نگهداری و تعمیرات
  12. نحوه تحلیل شاخص های و چرایی محاسبات آنها برای نت سازمان
  13. برای سازمان شما چه نوع شاخص هایی مناسب است
  14. مراجع و منابع

این دوره آموزشی همراه با کارگاه تبیین شاخص بوده و شما با روند تعریف شاخص و نحوه تحلیل آن به صورت کلی آشنا می شوید و هم چنین اینکه برای سازمان خودتان با توجه به بزرگی و مدل و فرآیندهای تولیدی سازمان چه نوع شاخص هایی را تعریف کنید صحبت خواهد شد.

به زودی این دوره در سایت برای تهیه آماده و ارائه خواهد گردید با عضویت در کانال تلگرام نگهداری و تعمیرات می توانید از زمان ارائه آن با خبر شوید.

۹٫ مشاوره و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI در صنایع بزرگ

هم چنین براساس تجربیات و پروژه های مختلفی که در صنایع بزرگ و کوچک توسط مشاوران شرکت تدبیرپرداز آویژه انجام شده است، طرح مشاوره جهت تبیین و استقرار شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات و هم چنین مدیریت دارایی های فیزیکی ارائه و انجام می گردد. در سایت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر رزومه شرکت تدبیرپرداز آویژه ارائه شده است.

  1. در مبحث مشاوره گام های زیر به صورت کلی مدنظر قرار می گیرد:
  2. ارزیابی وضعیت سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان
  3. ارزیابی وضعیت داده ها و اطلاعات سازمان
  4. بررسی وضعیت گردآوری داده های نت در فرم ها و کیفیت صحت و دقت داده ها
  5. تبیین شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات
  6. تبیین نحوه گزدآوری داده های نت و اصلاح فرم و نرم افزار موجود سازمان
  7. ارائه فرمول محاسبه شاخص و تعیین بازه ها و محدوده های محاسباتی
  8. انجام محاسبات نمونه برای شاخص منتخب و ارائه نحوه تحلیل شاخص برای سازمان
  9. هدفگذاری شاخص متناسب با نیازمندی های واحد نگهداری و تعمیرات سازمان
  10. نحوه تهیه گزارشات و تحلیل های لازم برای پیاده سازی و ارتقا اهداف شاخص

۱۰٫ مشاهده و دانلود فیلم های آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات

در خصوص شاخص های نگهداری و تعمیرات دو فیلم تهیه شده است که در زیر مشاهده می کنید هم چنین امکان مشاهده  دیگر فیلم های مدیریت نگهداری و تعمیرات در سایت نگهداری و تعمیرات را دارید. برای دانلود فیلم های ارائه شده در سایت به سایت آپارات نگهداری و تعمیرات مراجعه کنید و متناسب با حجم و کیفیت موردنظرتان فیلم ها را دانلود کنید:
شاخص های قابلیت اطمینان تجهیزات MTBF , MTTF , MTTR 2

شاخص های قابلیت اطمینان تجهیزات MTBF , MTTF , MTTR

اگر در مورد شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات KPI سوال و ابهامی دارید در بخش دیدگاه ها درج فرمایید. هم چنین اگر تمایل به دریافت فایل انگلیسی استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ ISO ویرایش ۲۰۱۶ را نیاز دارید در بخش دیدگاه پیام و آدرس ایمیل دقیق درج فرمایید برایتان ایمیل می گردد.

6 پاسخ
  1. منصوره مظفری نیا
    منصوره مظفری نیا گفته:

    سلام استاد محترم درخواست فایل استاندارد رو دارم و اینکه ایا ترجمه شده هست یا خیر؟

    پاسخ
  2. سیما دلاوران
    سیما دلاوران گفته:

    سلام آقای جلالی مطلب مفیدی بود خیلی بهره بردم لطفا فایل استاندارد شاخص های نت را برام ایمیل کنید
    خیلی ممنون

    پاسخ
  3. امید هامشی
    امید هامشی گفته:

    با سلام
    با تشکر از مطالب سایت شما لطفا در رابطه با تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد نیز راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  4. سعید
    سعید گفته:

    سلام و خسته نباشید.

    همانطوری که اشاره کردید، کیفیت و دقت داده ها، در این مسیر خیلی مهمه. اما در یک سازمان بزرگ با حجم داده زیادی که روزانه ثبت میشه، راستی آزمایی این مسئله به نوعی غیرممکنه. و این چالشی هست که باهاش مواجه هستیم. روشی وجود داره که بر اساس اون بتونیم صحت داده ها رو به حداکثر برسونیم؟

    پاسخ
  5. امید صبوری
    امید صبوری گفته:

    سلام آقای جلالی
    از مطالب وب سایت شما سال هاست استفاده می کنم خیلی ممنونم در صورت امکان استانارد ایزو ۱۴۲۲۴ را برایم ایمیل فرمایید. به امید دیدار

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *