اینترنت اشیاء چیست و چگونه آینده کسب و کار را متحول خواهد ساخت!؟

اینترنت اشیاء چیست و چگونه آینده کسب و کار را متحول خواهد ساخت!؟

اینترنت اشیاء چیست و چگونه آینده کسب و کار را متحول خواهد ساخت!؟ Internet of Things

اینترنت اشیاء صنعتی یا اینترنت شئ گرا صنعتی و به صورت خلاصه اینترنت صنعتی ارتباط داده شد. من هیچ وقت به آینده فکر نمی کنم خودش خیلی زود از راه می رسد. “آلبرت انیشتین “

اینترنت اشیاء چیست

می بینیم آینده چگونه در حال رخ دادن است. طی ۲۰۰سال گذشته جهان تجربه دو موج اصلی اختراعات را داشته است. اول انقلاب صنعتی که ماشین‌ها، کارخانجات، راه آهن، برق و حمل و نقل هوایی را به همراه داشت و زندگی ما دیگر مثل قبل نشد، بعد از آن انقلاب اینترنت که قدرت محاسباتی، شبکه‌های داده‌ها، دسترسی بی‌مانند به اطلاعات و ارتباطات را به ارمغان آورد و زندگی ما باز هم مثل سابق نشد. حال داریم تغییری متفاوت را تجربه می کنیم به نام اینترنت صنعتی.

اینترنت اشیاء صنعتی

اینترنت صنعتی با خود ماشین‌های هوشمند، تجزیه و تحلیل پیشرفته و ابتکار افراد درکار را به همراه می آورد. اینترنت صنعتی پیوند ذهن‌ها و ماشین‌ها است. و مطمئن باشید زندگی ما مثل قبل نخواهد شد. همه در حال مشاهده تغییرات ناشی از تکنولوژی در بخش‌های صنعتی هستند که نقش بزرگی در اقتصاد و زندگی‌مان، انرژی، هوانوردی، حمل و نقل و سلامت بازی می‌کند. از نظر اقتصادی این یک تغییر است با همان قدرت انقلاب صنعتی و بیش از آن اما اینترنت صنعتی چیست؟

ماشین‌های صنعتی دارند به تعداد روز افزونی سنسور الکترونیکی مجهز می‌شوند که باعث می‌شوند آنها ببینند، بشنوند و احساس کنند. مقادیر حیرت آوری داده تولید کنند و علاوه بر آن با تجزیه و تحلیل‌های پیچیده این داده‌ها را وارسی کرده و بینش عمیق تری برای ما فراهم می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها را با راه‌های جدید و بسیار بهینه‌تر مورد بهره برداری قرار دهیم و این تنها خودروهای شخصی را در بر نمی گیرد، بلکه لوکوموتیو، هواپیما، تمامی سیستم‌ها از جمله شبکه‌های قدرت و بیمارستان‌ها را شامل می‌شود.

این یک بهینه‌سازی مالی و سیستمی است. درست است که سنسورهای الکتریکی مدتها است که در دسترس قرار دارند اما یک چیز عوض شده است شیب تند کاهش قیمت سنسورها ودر نتیجه پیشرفت در محاسبات ابری و کاهش سریع در زمینه ذخیره و پردازش داده‌ها.

پس داریم به سمت جهانی پیش می رویم که ماشین‌هایی که با آنها کار می‌کنیم، نه تنها هوشمند، بلکه بی نظیرند. این ماشین‌ها خود آگاهند، می توانند پیش بینی کنند، واکنش دهند و اجتماعی هستند. این موتورهای جت، لوکوموتیو، توربین‌های گازی و وسایل پزشکی هستند که به صورت یکپارچه ارتباطی بین خودشان و با ما برقرار می‌کنند. این جهانی است که اطلاعات خودشان هوشمند می‌شوند و نزد ما می‌آیند آن هم اتوماتیک و زمانی که نیاز داریم بدون اینکه نیاز باشد دنبالشان بگردیم.

گسترش این پدیده را در میان سیستم‌های صنعتی آغاز کرده‌ایم، مجازی سازی آنی، تکنولوژی پردازنده چند هسته ای، ارتباطات پیشرفته ابری، یک نرم افزار تعریف شده‌ی جدید زیربنایی که به عملکرد ماشین این قدرت را می دهد تا در نرم افزار بصورت مجازی پیاده سازی شود و نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر را از هم جدا کند و این امکان را می دهد تا از راه دور و اتوماتیک، دارایی‌های صنعتی را نمایش داده مدیریت کرده و بهبود دهیم. در کل، چرا اینها برای ما اهمیت دارند؟

ابتدا این ویژگی‌ها این امکان را می دهند تا پیشرفتی به سمت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیش‌بینانه داشته باشیم، یعنی ماشین‌ها را تعمیر کنیم آن هم درست قبل از خراب شدن آنها بدون اتلاف وقت. و سرویس کردن آنها با یک برنامه ثابت و این در مقابل ما را به سمت توقف برنامه‌ریزی نشده برابر صفر سوق می دهد. یعنی دیگر قطع برق و تأخیری در پرواز نخواهد بود. مثلا در صنعت هوایی ۱۰ درصد همه پروازهای لغو شده و تأخیرها به دلیل تعمیرات برنامه‌ریزی نشده است.

چیزی خارج از انتظارمان اتفاق می‌افتد. این باعث سالانه هشت میلیون دلار هزینه برای صنعت هوایی جهان می‌شود. البته بدون در نظر گرفتن اثرات دیگر آن بر مسافران مانند استرس، ناراحتی و قرار ملاقات‌های از دست رفته در حالی که مستأصل در فرودگاه نشسته‌اند. حال اینترنت صنعتی در اینجا چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟
یک سیستم تعمیر پیشگیرانه توسعه داده شده است که می‌تواند روی هر هواپیمایی نصب شود. این سیستم خود یادگیرنده است و توانایی پیش بینی وقایعی که یک اپراتور انسانی ممکن است فراموش کند را دارد. هواپیما در طول پرواز با متخصصان روی زمین ارتباط برقرار می‌کند. هنگامی که فرود آمد آنها از قبل می‌دانند آیا چیزی نیاز به سرویس دارد یا خیر.

تنها در ایالات متحده چنین سیستمی می‌تواند سالانه از بیش از ۶۰۰۰۰ تأخیر و لغو پرواز جلوگیری کند و به هفت میلیون مسافر کمک کند که به موقع به مقصد برسند.

اینترنت اشیاء و سلامت انسان

بخش سلامت رادر نظر بگیرید. امروز پرستاران به طور میانگین ۲۱ دقیقه در هر شیفت را صرف جستجو به دنبال وسایل پزشکی می‌کنند. این زمان ناچیز به نظر می‌رسد ولی سبب صرف زمان کمتری برای مراقبت از بیماران می‌شود. یک مرکز پزشکی در ایالات متحده تکنولوژی اینترنت صنعتی را گسترش داد تا بطور الکترونیکی مراقبت بیماران، پرسنل و تجهیزات پزشکی را ارتباط دهد، زمان گشتن تخت‌ها تا نزدیک یک ساعت کاهش پیدا کرد.

هنگام نیاز به عمل جراحی حتی یک ساعت هم اهمیت دارد این یعنی بیماران زیادی درمان می‌شوند و زندگی‌های بیشتری نجات پیدا می‌کند. مرکز پزشکی دیگری از برنامه‌ای بهره می‌بردکه اجازه می‌دهد، عکس‌های پزشکی وسیتی اسکن‌ها در شبکه ابری بررسی شوند که سبب بررسی بهتر با هزینه کمتر می‌شود.

بیماری را تصورکنید که از تومور بدخیمی رنج می‌برد و به توجه چندین متخصص نیاز دارد متخصص اعصاب، قلب، ارتوپد، اگر همه اینها دسترسی لحظه ای و همزمان به اسکن‌ها و عکس‎‌ها در زمانی که گرفته شده‌اند، داشته باشند می‌توانند درمان بهتری را سریع‌تر ارائه کنند، پس تمامی اینها سبب، نتایج بهتر درمان می‌شوند.

اما در عین حال می‌توانند سبب سودهای اقتصادی اساسی شوند. تنها یک درصد کاهش اتلاف می‌تواند باعث بازده ذخیره سازی تا سقف۶۰ میلیارد دلار برای صنعت درمانی به صورت جهانی شود و این تنها قطره‌ای از دریاست آن هم در مقایسه با کارهایی که نیاز داریم انجام دهیم تا از عهده هزینه‌های درمانی دراز مدت برآییم.

اینترنت اشیاء و انرژی

پیشرفت‌های مشابهی در بخش انرژی در حال ظهور است از جمله نیروگاه‌های بادی که به دستگاه‌های پایش وضعیت و عیب یابی از راه دور جدید مجهز شده‌اند به توربین‌های بادی اجازه می‌دهند که با هم ارتباط داشته باشند و شیب پره‌هایشان را هماهنگ تنظیم کنند آن هم بسته به اینکه باد چگونه می‌وزد. می‌توانند الکتریسیته‌ای تولید کنند با قیمت کمتر از ۵ سنت برای هر کیلو وات برساعت. ده سال پیش این قیمت ۳۰ سنت بود، ۶ برابر قیمت فعلی.

این فهرست ادامه پیدا می‌کند و خیلی سریع افزایش می‌یابد زیرا داده‌های صنعتی به صورت نماِیی درحال افزایش‌اند. تا سال ۲۰۲۰ این اطلاعات تا۵۰ درصد از اطلاعات دیجیتال را شامل می‌شوند. از منظری دیگر این تغییر تنها در مورد داده‌ها نیست و درحال حاضر دارد بر مشاغل رایج نیز تاثیر می‌گذارد.

زیرا این موج جدید اختراعات لوازم و برنامه‌های کاربردی جدیدی را به همراه می‌آورد که اجازه می‌دهد همکاریمان از راههای هوشمندتر وسریعتری باشد و باعث می‌شوند نه تنها مشاغل‌مان به صرفه‌تر شوند بلکه دستاورد بیشتری نیز داشته باشند. مهندسی را در یک نیروگاه بادی تصور کنید که وسیله‌ای دستی دارد که به او می گوید که کدام توربین به سرویس نیاز دارد.

او از قبل قطعات یدکی را آماده می‌کند زیرا مشکلات از پیش تشخیص داده شده‌اند و اگر با یک اتفاق پیش بینی نشده مواجه شود با همان وسیله می تواند با همکارانش در مرکز ارتباط برقرار کند و به آنها امکان دهد که شرایط را ببینند داده‌هایی که برای تشخیص لازم است را انتقال دهند و ویدئوهایی به او بدهند که راهنمایی‌اش کنند.

گام به گام، با تمام فرایندهای پیچیده‌ی لازم ماشین‌ها را راه بیاندازد و در نهایت ارتباط‌شان مستند شده و در یک پایگاه داده ذخیره و قابل جستجو شود. نکته مهمی این در این میان وجود دارد، این موج جدید اختراعات به صورت بنیادی درحال تغییر شیوه کارکردن ما است و نگرانی وجود دارد که اینها ممکن است روی مشاغل اثر بگذارند.

بی کاری در حال حاضر هم بالاست و این واهمه وجود دارد که اختراعات مشاغل را نابود خواهند کرد و مشکل ایجاد می‌کنند. باید بر دو مطلب تأکید کرد اول، هم اکنون مکانیزه شدن کشاورزی و اتوماسیون صنعتی را پشت سر گذاشته‌ایم و اشتغال افزایش یافته است زیرا اختراع ذاتا درباره پیشرفت است. سبب در دسترس شدن بیشتر کالاها می‌شود تقاضاهای جدید ومشاغل جدید ایجاد می‌کند.

دوم، این نگرانی وجود دارد که در آینده فقط برای مهندسان، متخصصان داده و دیگر متخصصان فضای کار وجود داشته باشد ولی وقتی دقیق فکر کنید می‌بینید که یک کودک می تواند به راحتی بفهمد که چگونه با یک آی‌پد کار کند پس نسل جدید موبایل و برنامه‌های کاربردی صنعتی بر پایه درک زندگی را آسانتر خواهند کرد.

کارمندان با هر سطح مهارت در آینده بیشتر شبیه مرد آهنی خواهند بود تا چارلی چاپلین فیلم عصر مدرن و مطمئنا مشاغلی جدیدی با مهارت‌های بالا ایجاد خواهند شد. مهندسان مکانیک دیجیتال که هم ماشین و داده‌ها را می فهمند و هم صنعت و تحلیل را درک می‌کنند و می توانند تجارت را سازماندهی مجدد کنند تا از تکنولوژی نهایت سود را ببرند.

بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و تصویر بزرگتری را ببینیم. کسانی هستند که استدلال می کنند اختراعات امروزی تنها درباره رسانه اجتماعی و بازی‌های احمقانه هستند و قدرت تغییری به اندازه انقلاب صنعتی ندارند. آنها براین باورند که تمام اختراعات مفید را پشت سرگذاشته‌ایم.

البته این باور به این می‌ماند که در عصر سنگی گروهی از غارنشینان دور آتش نشسته باشند و بسیار بد خلق و بی اعتماد به گروه دیگری بنگرند که چرخ سنگی را بالا و پایین تپه می‌چرخانند و به یکدیگر بگویند “بله این چرخ واقعا جالب است، ولی در مقایسه با آتش هیچ فایده‌ای نخواهد داشت همه اکتشافات بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم”. ابتکار و اختراعات انسان، همواره ما را به جلو رانده‌اند. شغل ایجاد کرده‌اند، سطح زندگی را ارتقا داده‌اند.

آنها زندگی‌مان را سالم‌تر و مفیدتر کرده‌اند و موج جدیدی که زدودن صنعت را آغاز کرده است از این قاعده مستثنی نیست. فقط در ایالات متحده اینترنت صنعتی به تنهایی می‌تواند میانگین درآمد را طی ۱۵ سال آینده ۲۵ تا ۴۰ درصد بالا ببرد. افزایشی که مدت‌های مدیدی شاهدش نبوده‌ایم. و بین ۱۰ تا ۱۵ تریلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی بیفزاید یعنی به اندازه تمام اقتصاد کنونی ایالات متحده.

ولی این یک پایان قطعی نیست در حقیقت آغاز این تغییر است و محدودیت‌هایی هست که باید از بین ببریم وموانعی که باید برآنها پیروز شویم. باید در تکنولوژی‌های جدید سرمایه گذاری کنیم باید سازمان‌ها را با آن وفق دهیم و تمرینات مدیریتی داشته باشیم. در آینده به امنیت سایبری تنومندی نیاز خواهیم داشت که اطلاعات حساس را محاسبه می‌کند و همچنین قدرت ذهنی و زیر ساخت‌های حیاتی محافظ برای حملات سایبری و سیستم آموزشی نیاز است که با آن تطبیق و اطمینان یابد که دانش آموزان با دانش درستی مهارت دیده‌اند.

البته این ساده نخواهد بود اما ارزشش را خواهد داشت. رقابت‌های اقتصادی پیش رو سخت خواهند بود ولی هنگامی که از محیط کارخانه می‌گذریم می‌بینیم که چگونه انسان‌ها و ماشین‌های بی‌نظیر با هم ارتباط دارند و تغییری که در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود، تغییرات در فرودگاه‌ها، در یک نیروگاه بادی تولید برق نه تنها خوش بین بلکه مشتاق‌مان می‌کند. این انقلاب تکنولوژیکی اکنون بر دوش ماست پس به آینده فکر کنید به زودی راه خواهید رسید.

مارکو آنونزیاتا Marco Annuziata
منبع TED.com

 نسل چهارم صنعت ۴ یا اینترنت صنعتی اشیاء IIOT کدام را ترجیح می دهید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =