تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات ۱

[تعداد: ۲   میانگین: ۴/۵]

در حوزه نگهداری و تعمیرات یکی از نیاز های مبرم برای ارتقاء افزایش عمر تجهیزات انجام تحلیل های آماری صحیح از وضعیت داده های و اطلاعات جمع آوری شده از تجهیزات می باشد.در خصوص داده ها و اطلاعات آماری از تجهیزات می توان به دو نوع داده اشاره کرد:

  1. داده های قبل از خرابی تجهیزات (نگهداری)
  2. داده های بعد از خرابی تجهیزات (تعمیرات)

هر دو نوع داده ها در تصمیم گیری و بهبود سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات بسیار مناسب و مورد نیاز می باشند.یکی از سخت ترین بخش های فعالیت های واحدهای نگهداری و تعمیرات بخش تحلیل درست و مناسب از داده های نگهداری و تعمیرات تجهیزات می باشد.

ما در اینجا این دو نوع داده را نام گذاری دیگری هم می کنیم ، به داده های قبل از خرابی تجهیزات داده های نگهداری می گوییم و به داده های ها بعد از خرابی تجهیزات داده های تعمیرات می گوییم لذا وقتی اشاره میکنیم به داده های نگهداری و تعمیرات منظورمان هر دو نوع داده های قبل و بعد از خرابی است و واژه عام Maintenance که نگهداری و تعمیرات گفته می شود اشتباه نشود.

داده های نگهداری (قبل از خرابی تجهیزات) اکثرا اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:

  1. بازرسی های فنی
  2. بازدید و تعویض نت برنامه ریزی شده
  3. بازرسی ها و بازدیدهای نت اپراتوری
  4. داده های فرآیند تولید
  5. داده های پایش وضعیت تجهیزات

اما داده های تعمیرات (بعد از خرابی تجهیزات)اطلاعات و داده هایی هستند که از طریق سیستم های زیر گردآوری می شوند:

  1. فرم درخواست تعمیرات
  2. گزارش انجام تعمیرات
  3. تعمیرات نت برنامه ریزی شده (ناشی از بازدیدها که باعث صدور تعمیر تجهیز شده اند)

تحلیل این دو نوع اطلاعات نیاز به مکانیزم و مدل سازی اختصاصی و منحصر بفرد برای هر فرآیند و تجهیزات آن دارد.مثلا در بحث تاسیسات داده ها و اطلاعات ناشی از فرآیند تولید بیشتر استفاده می شود ولی در یک فرآیند تولید قطعه یک دستگاه پرس بیشتر داده های نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و تعمیرات استفاده می گردد.

برای آنکه در بخش ها بعدی تحلیل های آماری در نگهداری و تعمیرات به مشکل برخورد نکنید باید از همین ابتدا نوع داده های و محل جمع آوری و مدل جمع آوری آنها را کامل شفاف و تعریف کنید به خصوص اینکه بازه های زمانی و فرمت گردآوری باید مشخص باشد که بتوانید میزان صحت و دقت اطلاعات را تخمین بزنید.

اکثر سازمانهای در همین فاز اول دچار مشکلات و انحراف زیادی هستند.با وجود آنکه  ممکن است از مدل های مختلف تحلیل های آماری استفاده می کنند ولی چون فاز و مرحله اول را درست طرح ریزی نکرده اند ، اکثر اطلاعات آنها دچار انحراف معنایی و بلااستفاده می ماند زیرا صحت و دقت و اعتبار داده های گردآوری شده زیر سوال است.

ادامه دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *