تفاوت شاخص MTBF و MTTF در چیست؟

تفاوت شاخص MTBF و MTTF در چیست؟

دوست و خواننده گرامی آقای مهندس شیبانی سوالی مطرح کرده بودند که در اینجا آورده و پاسخ داده می شود:

سوال: با توجه به اینکه از شاخص MTBF برای محاسبه فعایتهای PM استفاده می شود از شاخص MTTF کجا استفاده می شود و تفاوت این دو درچیست؟

پاسخ:به شکل زیر توجه کنید و چند لحظه ای جایگاه این دو شاخص را بررسی کنید.

تفاوت شاخص MTBF و MTTF در چیست؟

توجه داشته باشید که اگر زمان صرف شده جهت تعمیر از ساعت 8:30 به 9:30 کشیده شده باشد و یک ساعت بیشتر صرف شده باشد شاخص TBF شما در هر دو حالت 8:30 و 9:30 تفاوتی نکرده است! لذا یک ساعت انحراف در دسترسی دستگاه شما مبتنی بر TBF وجود دارد و شما آن را نمی توانید تشخیص دهید.اما شاخص TTF آن را برای شما نمایان می کند.موضوع کوچک ولی کلیدی است در تحلیل های شما و کار PM ! لذا باید هر دو شاخص TBF و TTF را مدنظر داشته باشید و در تحلیل استفاده کنید.

اما فرمول TTF خیلی ساده است TTF=TBF-TTR اما تحلیل های آنها متفاوت و نقش های زیادی را نمایان می سازد.که در بهبود مدیریت نت واحد شما بسیار موثر است.

جهت یادآوری چند نکته را به خوانندگان عزیز مطرح می کنیم

  1. در خصوص این شاخص های در سایت بخش آموزش نگهداری و تعمیرات دوره آموزش شاخص های قابلیت اطمینان پیش بینی شده است و می توانید فیلم ها و جزو مستندات لازم را دریافت کنید.
  2. در سایت در خصوص این شاخص توضیحات و فیلم ها تکمیلی ارائه شده است پیشنهاد می شود دو تا از این فیلم ها به صورت رایگان در مطلبی تحت عنوان از شاخص نگهداری و تعمیرات MTBF و MTTR , MTTF چگونه استفاده و تحلیل کنیم؟ مشاهده کنید.
  3. ما در نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه این شاخص ها را به صورت تخصصی و با فرمولاسیون دقیق پیش بینی کرده ایم و کلیه داده های قابلیت اطمینان تجهیزات متناسب با استانداردهای نگهداری و تعمیرات در این نرم افزار محاسبه و ارائه می شود برای درخواست دمو و آشنایی بیشتر با نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات آویژه CMMS PMworks فرم درخواست دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات را در سایت پر فرمایید.
6 پاسخ
  1. shiva
    shiva گفته:

    با سلام و احترام
    میبخشید من میخوام برای تعدادی دستگاه شاخص MTTFرا محاسبه کنم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    پاسخ
    • مسعود واعظیان
      مسعود واعظیان گفته:

      برای محاسبه MTTR نه MTTF باید تمامی زمانهای خرابی ماشین آلات رو تقسیم بر تعداد کل خرابی بکنید .
      معدل گیری از تمام MTTR روش صحیحی نیست .
      به طور مثال : ماشین شماره 1 به میزان 2 ساعت و 6 ساعت و ماشین شماره 2 به میزان 1 ساعت توقف تعمیرات داشته اند . MTTR کل چقدر است :
      MTTR= (2+6+1)/3 که میشود 3 ولی در حالت میانگین برابر با 2.5 میشود که غلط میباشد .

      پاسخ
  2. محمد شباب دلیر
    محمد شباب دلیر گفته:

    منظور از MTTR مدت زمان تعمیر است یا در دسترس نبودن
    به طور مثال یک قالب بر روی ماشین در حال کار می باشد به علت مشکل فنی در قالب نیاز به پیاده سازی قالب و نصب قالب دیگر برروی ماشین می باشد و به قالب معیوب تا دو هفته دیگر نیاز نباشد اگر تعمیر کار با توجه به عدم نیاز برنامه ریزی به قالب مورد نظر و با توجه به تعمیرات قالبهای دیگر پس از دو روز شروع به تعمیر این قالب بکند ایا این دو روز که به قالب جهت تولید نیاز نداشته ایم نیز باید جزء زمان تعمیر یا از دست رفته قالب در نظر گرفت یا فقط مدت زمانی که بر روی قالب کار شده است را در نظر گرفت
    باتشکر

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      متوسط زمان تعمیرات تجهیزات است.مدت زمان تعمیرات تقسیم بر تعداد خرابی
      عموما برای تجهیزات محاسبه می کنند. اگر برای قالب محاسبه کنید با توجه به مثال فوق هدف فقط اندازه گیری مدت زمان تعمیر قالب است که در برنامه‌ریزی های کاری برای آینده مدنظر باشد و ارزش زیادی ندارد.
      شما همیشه روی هدف و نتیجه ای که باعث بهبود فعالیت های نت می شود تمرکز کنید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دوازده =