[تعداد: 8    میانگین: 4/5]

ویدیو طرح ریزی زیر فرآیندهای مدیریت نگهداری و تعمیرات

در این ویدیو فرایندهای کلیدی و مهم نگهداری و تعمیرات تشریح شده است با مطالعه مطالب زیر در خصوص سطح مدیریت نگهداری و تعمیرات و دیدن این ویدیو شما به خوبی جایگاه نگهداری و تعمیرات را در سازمان های صنعتی متوجه خواهید شد.

نگهداری و تعمیرات چیست؟

در این مقاله نگهداری و تعمیرات به صورت جامع تبیین و تعریف شده است. یکی از مهم ترین مفاهیم مدیریت در صنایع بزرگ نعریف نگهداری و تعمیرات است. در انگلیسی Maintenance برای نگهداری و تعمیرات (نت) استفاده می شود. مبانی اصلی Maintenance نگهداری از یک تجهیز می باشد و اگر نیاز شد به تعمیرات Repair آن پرداخته می شود.

در زبان فارسی به صورت مخفف به نگهداری و تعمیرات نت گفته می شود. که نباید با واژه نت در شبکه اشتباه گرفت.

نگهداری و تعمیرات چیست؟

مجموعه ای از فعالیتها و عملکرد ها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود ، ماموریت عملیاتی نگاهداشتن دستگاه ها ، ماشین آلات و تجهیزات را دارند که باعث می گردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود.

امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

انواع مختلفی از سطوح نگهداری و تعمیرات وجود دارد که لیست آنها عبارت است از:

  1. نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده Planned Maintenance
  2. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM Preventive Maintenance
  3. نگهداری و تعمیرات اصلاحی CM Corrective Maintenance
  4. نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM Reliability Centered Maintenance
  5. نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پیشگویانه) PdM Predictive Maintenance (پایش وضعیت CM)
  6. نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM Total Productive Maintenance (ژاپنی)
  7. نگهداری و تعمیرات بهره ور PM Productive Maintenance (آمریکایی)
  8. نگهداری و تعمیرات اضطراری EM Emergency Maintenance

در دوره آموزش نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM به صورت مفصل مراحل پیاده سازی یک نت برنامه ریزی شده مبتنی بر استانداردهای نگهداری و تعمیرات ارائه شده است. که فایل اصلی دوره آموزش پاورپوینت نگهداری و تعمیرات ppt می باشد. بعلاوه مجموعه ای از فایل های pdf که می توانید از آنها استفاده کنید.

نگهداری و تعمیرات چیست PM

نگهداری و تعمیرات چیست PM

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه Preventive Maintenance چیست؟

اصطلاحا می گویند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM مجموعه فعالیت هایی است که برای جلوگیری از وقوع یک خرابی در تجهیزات انجام می گردد. این مجموعه از فعالیت ها ممکن است تعمیراتی یا نگهداری محور باشند و باعث پیشگیری از وقوع یک خرابی یا حادثه و توقف برنامه ریزی نشده تجهیزات گردند. فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی ، بازدید ، سرویس ، آچارکشی ، بالانس کردن ، تعویض قطعات ، روانکاری و غیره است.

نگهداری و تعمیرات پیش بینانه Predictive Maintenance چیست؟

گاها نگهداری و تعمیرات پیشگویانه نیز گفته می شود که واژه خوب و حرفه ای برای PdM predictive Maintenance نیست. به صورت خلاصه نت پیش بینانه PdM فعالیت های مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات می باشد که به مجری داده های آماری خوبی برای تعیین و پیش بینی احتمال وقوع یک خرابی در تجهیز را در آینده می دهد. بعد از تشخیص وقوع یک خرابی در تجهیز واحد نت می تواند فعالیت های تعمیراتی پیشگیرانه را روی تجهیز در یک زمان برنامه ریزی شده تبیین و اجرا کند. عمده فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیش بینانه بروی پایش وضعیت CM Condition Monitoring متمرکز است تکنیک های آنالیز روغن Oil Analysis ، ترموگرافی ، ارتعاش سنجی ، صداسنجی ، ضخامت سنجی و تحلیل جریان الکتریکی ماشین مجموعه ای از متداول ترین فعالیت های پایش وضعیت در حوزه نت پیش بینانه است

نگهداری و تعمیرات اصلاحی Corrective Maintenance چیست؟

وقتی یک تجهیز خراب می شود چند نوع اقدام باید روی آن انجام گیرد که این اقدامات مفاهیم مختلفی را دنبال می کنند:

  1. مهم است که این خرابی به دیگر تجهیزات یا قطعات آن دستگاه تسری پیدا نکند و لذا باید اقداماتی را تعریف و طرح ریزی کرده باشید که جلو تسری یک خرابی به دیگر تجهیزات را بگیرد این اقدامات را اقدامات محدود کننده یا موردی فوری می گویند که گاها می تواند خیلی ساده و سریع باشد مثل خاموش کردن دستگاه یا اینکه مفصل و کارهای زیادی داشته باشد مثل خرابی یک دستگاه در صنعت پتروشیمی که باید خوراک ورودی و خروجی تنظیمات مختلفی انجام گردد و شیرها و تجهیزات دیگری آمادگی لازم برای توقف تجهیز را مهیا سازند.
  2. اقدام بعدی این است که تجهیز را به حالت آماده بکاری قبلی برگردانده شود یعنی تجهیز را درست کنید. این اقدام را اصلاح می گویند. قطعات معیوب تعویض و دستگاه تعمیر می شود و ایرادات رفع و دستگاه آماده بکار است و تحویل تولید می گردد.
  3. بعد از دو اقدام فوق باید به تجزیه و تحلیل علت ریشه ای وقوع این خرابی در دستگاه پرداخته شود. که مبحث تجزیه و تحلیل علل ریشه ای خرابی تجهیزات RCFA طرح موضوع می شود. برای شناسایی و جلوگیری از وقوع مجدد این خرابی در دستگاه باید بررسی کنید که چرا و چه علل باعث شدند که این تجهیز عملکرد لازم را مهیا نسازد و خراب شود. خروجی این تحلیل اقداماتی است که به آنها اقدامات اصلاحی می گویند. لذا کلیه فعالیت های نگهداری و تعمیراتی که بروی کنترل، شناسایی و جلوگیری از وقوع علل ریشه ای خرابی انجام می شود اقدام اصلاحی است.
  4. اقدامات اصلاحی یا همان نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید خواصی داشته باشد. اول اینکه وقتی این اقدامات را روی تجهیز انجام می دهید باعث شود دیگر وقوع خرابی روی تجهیز تکرار نشود و دوم بروی کلیه خانواده گروه تجهیزات موجود در سازمان اقدامات اصلاحی تعمیم داده شود.

در دوره آموزش مبانی و مفاهیم نگهداری و تعمیرات به طرح موضوعات انواع اقدامات در سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات پرداخته شده است.

نگهداری و تعمیرات اضطراری EM Emergency Maintenance چیست ؟

وقتی یک تجهیز خراب می شود باعث توقف تولید و عدم ارائه عملکرد مورد انتظار ما از دستگاه را پیش می آورد که باید هر چه سریع نسبت به رفع خرابی و شروع تولید یا کار دستگاه اقدام شود مجموعه ای از فعالیت های ذکر شده در نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید انجام گردد که مهم ترین آنها اقدامات محدود کننده از تسری خرابی به دیگر تجهیزات و قطعات و اصلاح و یا درست کردن دستگاه به شرایط عملکردی مورد انتظار است.

نمودار جایگاه انواع نگهداری و تعمیرات

در عکس و تصویر زیر شما به خوبی جایگاه انواع سطوح نگهداری و تعمیرات و ارتباط آنها با یکدیگر را مشاهده می کنید.

ارتباط بین انواع سطوح مدیریت نگهداری و تعمیرات

انواع سطوح مدیریت نگهداری و تعمیرات PM , TPM , PdM , RCM , CBM , EM , …

در مطالب آینده به تبیین نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM ، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM ، مدیریت دارایی ‌های فیزیکی PAM به صورت مفصل تر پرداخته می شود. و هر کدام در یک مقاله مجزا تشریح خواهد گردید.

اگر در زمینه نگهداری و تعمیرات نیاز به نرم افزار نگهداری و تعمیرات داریم پیشنهاد ما برای سازمان های متوسط نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه PMworks است. برای دریافت دمو و نکات تکمیلی به بخش درخواست دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS مراجعه فرمایید.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید در بخش دیدگاه ها سوالات خویش را درج فرمایید و در پر محتوی کردن این مطالب یاری رسانید. هم چنین اگر در زمینه مدیریت نگهداری و تعمیرات کار می کنید با درج پیام خویش در پایین نسبت به درخواست دریافت کتاب نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM اقدام کنید به آدرس ایمیل شما کتاب رایگان تقدیم می گردد.

6 پاسخ
  1. مسعود
    مسعود گفته:

    با سلام. وقت بخیر.
    برای هرکدام از مواردی که فرمودین، منابعی برای طراحی و ایجاد چک لیست ها و فرم های لازم برای گردآوری داده‌ها وجود دارد؟
    و آیا استاندارد و معیار مشخصی برای پایش وضعیت انواع مختلف نگهداری و تعمیرات هست؟ یا مثل شاخص های تجهیز، باید صرفا روند آن‌ها رو بررسی و بهبود داد؟

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      بهترین منبع برای مطالعه و ایده گرفتن استاندارد ایزو ۱۴۲۲۴ می باشد این استاندارد نحوه گردآوری داده های قابلیت اطمینان نگهداری و تعمیرات تجهیزات را تبیین می کند. در استاندارد ISO14224 پیوست های بسیار خوبی دارد که در ویرایش ۲۰۱۶ استاندارد حدود ۳۲ شاخص کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات KPI تبیین شده است.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. علی قربانی
    علی قربانی گفته:

    سلام
    با سپاس از مطلب ارائه شده
    لطفا در رابطه با شاخص ها و گزارشاتی که در حوزه خرابی ها EM محاسبه می شود مطالبی را ارائه دهید.

    پاسخ
  3. حسن شکوری
    حسن شکوری گفته:

    سلام آقای جلالی بابت مطالب خوبتان متشکرم
    ما در کارخانه درگیر مسائل پیاده سازی نگهداری و تعمیرات هستیم و تعاریف فوق به ما کمک زیادی می کند خواهشمندم کتاب نگهداری و تعمیرات را برایم ایمیل کنید.
    خیلی ممنون

    پاسخ
    • ناصر جلالي
      ناصر جلالي گفته:

      با سلام و احترام
      خواهش می کنم امیدوارم مطالب نگهداری و تعمیرات باعث شود میزان خرابی های اضطراری کارخانه شما کمتر شود. کتاب نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM به آدرس ایمیل ارسال گردید.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *