سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات
سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات برای مدیریت واحد نگهداری و تعمیرات یک سازمان یکی از نیازمندی های اصلی برای مدیریت فعالیتهای نگهداری و تعمیرات است.به طور کلی ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد کمک می کند که بتوانیم کاستی ها و نقاط ضعف مدیریتی واحد را شناسائی کنیم.
سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات
در زیر مواردی از مزایای سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات لیست شده است:
- شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت نت
- شناسائی میزان عملکرد فعالیتهای تک تک پرسنل نگهداری و تعمیرات
- امکان بررسی روند مثبت و یا منفی عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات
- شناسائی نوع عکس العمل پرسنل نت به مسائل خارجی و داخلی واحد و سازمان
- امکان برنامه ریزی بروی رضایت و افزایش عملکرد پرسنل نت
- امکان برنامه ریزی های آموزشی و ارتقاء سطح مهارتهای فنی و سیستمی پرسنل نت ( مرکز آموزش نگهداری و تعمیرات و دارایی های فیزیکی )
- برآورد دقیق و منظم از نیازمندیهای پرسنل نت و عوامل موثر در افزایش عملکرد آنها
- امکان ایجاد رقایت کاری و افزایش حساسیت های اجرایی در پرسنل نت
- بازخورد موثر به پرسنل نت از فعالیتهای نت و عملکردشان
- امکان پیاده سازی سیستم پاداش و یا تشویق برای رضایت پرسنل نگهداری و تعمیرات
- بهبود ساختار سازمانی واحد نگهداری و تعمیرات
اما پیاده سازی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات در واحد نت ساده نیست و اگر درست طرح ریزی نشود باعث یک سری مشکلات و عواقب منفی در نگرش پرسنل واحد می شود و بخصوص اینکه این سیستم باید هماهنگی با دیگر سیستم های ارزیابی سازمان نیز داشته باشد که باعث مشکلات دیگری نشود از عمده مشکلات سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات که اگر بدرستی طرح ریزی نشده باشد می توان موارد زیر را نام برد:
- ندید تلاش و عملکرد واقعی پرسنل
- حس سرخوری و عدم رضایت از مدل ارزیابی و سنجش عملکرد
- بازخور منفی و عکس العمل ها منفی از پرسنل نگهداری و تعمیرات
- انحراف در برنامه ریزی ها فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و برنامه های آموزشی
- ایجاد حسادت و رقابت منفی
- ایجاد کانال های ارتباطی برای افزایش امتیاز
- پراکندگی داده ها و مسکوت ماندن اجرای سیستم در آینده
- فرار پرسنل نگهداری و تعمیرات از واحد نت و یا سازمان
- عدم تعهد اخلاقی و کاری پرسنل نت به فعالیتهای خویش و واحد نت
برای پیاده سازی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات بسیار از سازمان ها به دنبال مدل های اجرایی و الگوهای دیگر در واحدهای دیگر سازمان و یا سازمانهای دیگر هستند و این کار خوب است ولی در حد الگو برداری و اکثر سازمانها چون تجربه طرح ریزی این گونه سیستم ها را ندارند به کپی کردن و اجرای آن اکتفا می کنند و متاسفانه بعد از مدتی سیستم متوقف و دچار مشکلات اجرایی می شود.
با آنکه پیشنهاد می شود از مدل های مختلف الگو برداری شود و حتی استانداردهایی که در سازمانهای بزرگ طرح ریزی شده است دیده و مطالعه گردد ولی حتما خاص سازمان و واحد نت طرح ریزی مجدد گردد.در طرح ریزی یک سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات می توانید محدودیتها و عوامل زیر را مبنا کار قرار دهید:
- میزان سطح تحصیلات پرسنل نت
- میزان سابقه کاری کلی پرسنل و سابقه کاری در سازمان
- مدل و برنامه کاری فرآیند تولید سازمان
- نوع تجهیزات و نیازمندیهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آنها
- فرهنگ محلی و منطقه مردمی
- فرهنگ کاری و مدیریتی سازمان
- سن و قدمت سازمان و پرسنل نت
- میزان پراکندگی مسافتی فعالیت های نت و تجهیزات
- ابزارهای و تجهیزات کمکی در فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
توجه داشته باشید موارد فوق به عنوان محدودیت های سیستم در طرح ریزی می باشند و عوامل و مبانی محتوی سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را ضرورتا تشکیل نمی دهند بلکه با توجه به موارد فوق باید محتوی چک لیست ها و دستورالعمل های سیستم ارزیابی و سنجش عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات را طرح ریزی کرد.
با عرض سلام و خسته نباشید.
با احترام و تشکر فراوان از زحمات جنابعالی.آقای جلالی مطلب فوق که در مورد ارزیابی عملکرد پرسنل نگهداری و تعمیرات خیلی خوب و عالی بود.اگر مقدور هست ادامه این مطلب را در سایت آپلود کنید تا ازآن استفاده کامل را ببریم.خدا به شما اجر و پاداش فراوان بدهد. با تشکر فراوان