بعد از محاسبه اثر بخشی کلی تجهیزات چه کار کنید!؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

در بسیاری از دوره های آموزشی ام در خصوص اثر بخشی کلی تجهیزات به جایی می رسیم که ملاحظه می شود شرکتها این شاخص را هر ماه یا هر هفته محاسبه می کنند و با داده های متغییر برای ماه یا دوره بعدی مجدد محاسبات تکرار می شود و بر حسب اتفاق و انحرافات سیستم کارخانه، مقادیر بالا یا پایین میرود.

یکی از مهم ترین مباحث تکمیلی پیاده سازی این شاخص ، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای بهبود شاخص می باشد در این زمینه چند گام را باید در نظر داشت.قبل از آنکه به بررسی این گام ها پرداخته شود باید نسبت به محاسبه صحیح و صحت داده های جمع آوری شده این شاخص اطمینان حاصل شود زیرا که کوچک ترین اشتباه و عدم آگاهی باعث انحراف و اتلاف هزینه ای فراوانی در آینده می گردد.

تاکید می گردد که اگر برای اولین بار شاخص را محاسبه کردید و با داده های محاسباتی بالای ۷۰ درصد برخورد کردید مطمئنا” در سیستم اجرایی این شاخص اشتباه و انحراف دارید و نیاز است بازنگری کلی در آن داشته باشید.

با پذیرش و رعایت پیش فرض فوق محاسبات شاخص انجام و OEE=55% شده است.شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات فقط یک عدد نیست بلکه حاصل ضرب سه عدد با دیمانسیون درصد است

لذا عدد OEE با تبیین سه قسمت اصلی اش مفهوم می یابد لذا بروی سه قسمت کیفیت ، دسترسی و عملکرد با متمرکز شوید و هدف گذاری ها را در آنجا مدنظر داشته باشید.

گام اول بعد از محاسبه شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههای جمع آوری شده است در سه قسمت دسترسی ، عملکرد و کیفیت است فرض این است که در هر کدام از این قسمتها آیتم های مرتبط را نسبت داده اید و در جمع آوری داده ها مقادیر هر آیتم مشخص شده است لذا نمودار پارتو و علت و معلول دو ابزار کلیدی در این قسمت است که اجازه می دهند محل های وجود عارضه و فرصتهای بهبود را شناسائی کنید و هم چنین با توجه به مقدار فراوانی آنها الویت بندی خوبی در چگونگی و ترتیب انجام رفع آنها داشته باشید.

در این گام مبحث هزینه های بزرگ ترین راهنما برای الویت بندی و کشف مسائل و مشکلات است در واقع با داشتن داده های هزینه در آیتم های جمع آوری شده سه قسمت اصلی شاخص OEE براحتی می توان با اختلاط داده های فراوانی وقوع یک عارضه با مقدار هزینه اتلاف آن به نمودار پارتوئی رسید که بهترین راهنما در تصمیم گیری برای تعریف اقدامات اصلاحی گام بعدی است.

لذا بدین شکل محل تمرکز کارخانه برای بهبود شاخص فوق پیدا می شود و گام دوم تعریف اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای رفع عارضه ها و بهبود عوامل شاخص می باشد.در داخل گام دوم ، مرحله بعدی و یا

گام سوم نهفته است و آن صحه گذاری کیفیت تعریف اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه می باشد.آیتمی که در اکثر کارخانجات بزرگ و کوچک فراموش می شود و بعد از صرف هزینه و زمان به شکل حدس و خطا ، به نتایجی می رسند ؛ که هیچ گونه قطعیتی و اطمینانی در میزان بهینه بودن آن ندارند و با ثبت داده ها و تهیه گزاشها و نهایت بایگانی آنها و بهبودی اندک در میزان وصعیت فعلی موضوع تمام می شود.

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید!؟ برخورد داشته اید!؟ چگونه عمل کرده اید!؟ نحوه کار چگونه است!؟ مفاهیم تصدیق و صحه گذاری فعالیتهای سازمان چگونه دیده می شود!؟ در حد چهار تا امضاء است!؟ و … گام سوم گام مهمی است باید بدانید که چه می خواهید بکنید و چه کرده اید! روشی پیشنهاد دارید!؟

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *